פרסומת מצילת חיים
אמשיל את המצב עליו אני רוצה להתעכב בהנחיה זו: את הכסף שגונב איש ציבור, טוב שיפקיד בבנק בארץ ולא בחשבון חסוי בחו"ל וחשוב שיכלול אותו בדו"ח השנתי שלו לשלטונות המס. מוזר? אולי לא כל כך.
חברה מפרסמת מוצר, שלטענתה עשוי למנוע תאונות דרכים. המכשיר שהיא משווקת מתריע על הסרת המבט מהכביש ולו לשבריר שניה; אכן אזהרה חשובה. אבל הרי צריך להמחיש לנו – לכם הנהגים – איך זה עובד. ובכן מפרסמים נהג מקליד מסרון. לא מדובר כמובן בנהג שיושב לתומו ברכבו במגרש חניה. הוא פשוט נמצא בנהיגה. הכל טוב ויפה, או בכלל לא טוב ולא יפה ואז, מופיע מכשיר הפלא המתריע מפני תאונה כי מבטו של הנוהג נעוץ בטלפון הסלולרי ולא בדרך שלפני רכבו.
אליבא דפרסומת, הנהג הנבון, ידחה מעט את שליחת מסרוניו. עליו להזדרז ולהתקין תחילה את המצאת המאה ואז יוכל להתפנות לעיסוק הטבעי של שליחת המסרונים במהלך הנהיגה או רישום פריטי ההזמנה שרעייתו מפרטת באזניו טלפונית כדי שיקנה בדרכו הביתה.
אז מה בעצם לא בסדר? חמור בעיניי, שכדי לשווק את המכשיר הזה מדגימים מצבים איומים ונוראים, שאין להם שום קשר עם טכנולוגיה. מתארים מצבי הפקרות כאילו מדובר במשהו שאפשר בכלל לקבלו כטבעי. איזה נהג שפוי ירשום רשימות כשהוא נוהג? כמה פעמים ביום כל נהג ממש ניצל מתאונה איומה רק בזכות פעולה שביצע בחטף כשחמק מרכב ש"חתך" אותו או בלם לפתע? אני שאינני נוהג צריך לתאר לנהגים עד כמה כל שבריר שניה הוא קריטי לעתים להצלת חייהם?
תשאל השאלה: איך לפרסם פריט כל כך מועיל ומציל חיים?
קודם כל הייתי יוצא מהנחה, שפונים לאנשים הגונים ולא לעבריינים. אלו האחרונים, חכמים מכולם וגם התרעה על הסרת מבט מהכביש לא בדיוק מרשימה אותם. הם "יסדרו" את הפטנט הטפשי הזה, שהרי הם "עובדים" על כולם כולל החוק. הפניה רלוונטית אפוא לנהג ההגון והנורמלי. זה שלפתע נפל מהכיסא שלידו התיק שלו ואולי תוכנו נשפך על רצפת הרכב; זה שילדו קורא אליו מהמושב שמאחור והוא עלול להעיף אליו מבט כדי להיטיב להבין את רצון הילד או להרגיעו בקשר העין שהוא יוצר איתו. נקודת המוצא ראוי שתהיה, לדעתי, מצבי חיים נורמטיביים ואופן ההתמודדות הנכונה בהם. כאשר נקודת המוצא היא התנהגות מופקרת, שום מכשיר מתוחכם ככל שיהיה – לא יחנך את מי שחייו וחיי זולתו פשוט לא חשובים בעיניו.
18.01.10
–